Graj i mądrzej

Jest dobra wiadomość dla wszystkich fanów gier komputerowych – nie są wcale tak bezproduktywne jak się je przedstawia. Badania wykazały, że miłośnicy wirtualnej rozrywki mają krótszy czas reakcji, lepszą uwagę i łatwiej radzą sobie z wielozadaniowością – przekonuje Anna Maria Wieczorek ekspert Neurogry, portalu dzięki któremu można polepszyć m.in. swoją pamięć. Wreszcie pojawiła się jakaś dobra wymówka do zrobienia małej przerwy w trakcie intensywnej nauki.

Youngpro.pl: Wszyscy wieszają psy na grach komputerowych. Bo zjadają czas, bo są bezproduktywne, bo alienują od bliskich. Zgadza się Pani z tymi zarzutami?

Anna Maria Wieczorek: Powiedziałabym, że zawsze są korzyści i minusy angażowania się w jakiś typ aktywności. Oczywiście zależy, co jest dla nas w danym momencie ważne. Ominę wątek „alienowania od bliskich”, to ważny i bardzo złożony temat; skupię się jedynie na wątku dotyczącym zdolności poznawczych.

W 2003 roku Daphne Bavelier opublikowała w bardzo prestiżowym magazynie naukowym „Science” wyniki swoich badań dotyczących wpływu gier na zdolności intelektualne. Od tego czasu ten temat jest dość intensywnie eksplorowany i przynosi bardzo ciekawe rezultaty. Otóż pokazano, że jeśli porównamy graczy-miłośników tzw. strzelanek (first person shooter) oraz ludzi stroniących od tej przyjemności, to osoby, które spędzają wolny czas grając, mają np. krótsze czasy reakcji czy większą łatwość przełączania się między zadaniami.

Ponadto, pokazano, że granie w niektóre komercyjne gry akcji powoduje, że rozszerza się pole widzenia - czyli peryferycznie widzimy większy obszar niż w przypadku osób, które w wolnym czasie nie grają. Można sobie wyobrazić, że jest dość istotne w przypadku np. kierowców. Czasem dostrzeżenie nadjeżdżającego z boku samochodu może mieć naprawdę ważne skutki.

Wygląda na to, że oczekiwanie na atak wroga czy też to, że „jesteśmy na warcie”, będąc gotowi na oddanie strzału w stronę wroga stanowi swego rodzaju trening uwagi. W innym badaniu, w którym udział brali Seniorzy, Chandramallika Basak z Uniwersytetu w Texasie, pokazała, że granie w gry strategiczne przynosi osobom starszym korzyści w postaci poprawy funkcjonowania procesów poznawczych, np. uwagi. Wydaje się więc, że spędzanie czasu wolnego w takiej właśnie formie może nam przynieść pewne korzyści w postaci m.in. poprawy uwagi czy szybkości reagowania na bodźce.

Podobnie działa Neurogra?

Neurogra działa na nieco innej zasadzie. Gry komputerowe - gry strategiczne i „strzelanki” poprawiają pewne aspekty funkcjonowania poznawczego. Natomiast nie wiadomo, w jaki sposób je poprawiają, tzn. jaki jest mechanizm ich wpływu na pamięć czy uwagę - czy chodzi o wielość bodźców, zaangażowanie w tę grę, czy może o to, że wymaga ona szybkiego przenoszenia wzroku i uwagi z jednej strony ekranu na drugi (w żargonie nazywamy to „przełączaniem uwagi”). Konstruując ćwiczenia na Neurogrze opieraliśmy się na „ćwiczeniach” znanych w literaturze naukowej, takich, które wiemy, że dotyczą specyficznie uwagi czy specyficznie pamięci krótkotrwałej. Istotne dla nas było to, aby móc sprawdzić, czy jeśli potrenujemy uwagę, to takie wytrenowanie doprowadzi do polepszenia działania nie tylko uwagi, ale być może przeniesie się też na inne aspekty funkcjonowania intelektualnego. Mając to na uwadze, będziemy mogli nieco bardziej precyzyjnie powiedzieć, co się polepsza i dlaczego.

Jakie korzyści może przynieść?

W programie Neuorgry każdy może wybrać, co jest dla niego istotne i co chciałby trenować najczęściej. Po stronie twórców leży zapewnienie codziennej dawki stymulacji mózgu. Można u nas trenować pamięć krótkotrwałą, czyli zdolność do zapamiętywania informacji. Ćwiczymy m.in. to, aby np. w czasie sesji nie czytać tej samej definicji po stokroć, ale już po kilkakrotnym jej przeczytaniu - zapamiętać. Kolejnym aspektem jest np. pamięć robocza, określana jako zdolność do jednoczesnego utrzymywania w umyśle małej porcji informacji i manipulowania nią. Przykładowo - gry w restauracji kalkulujemy ile musimy zapłacić i ile wyniesie napiwek, to właśnie korzystamy z tej zdolności umysłu. Badania pokazują, że pamięć robocza jest niezwykle ważna w codziennym życiu, osoby o dużej pojemności pamięci roboczej szybciej uczą się programowania, lepiej rozumieją, to co czytają, czy nawet szybciej przechodzą przez proces psychoterapii niż osoby, które mają mały zakres tej funkcji umysłu. Trenujemy także zdolność do skupiania uwagi - chcemy wspomóc graczy w tym, aby licząc rachunki czy pisząc sprawozdanie finansowe potrafili „wyłączyć się” z otoczenia pełnego „przeszkadzajek” i w pełni skupić się na zadaniu.

Tak więc Neurogra oferuje cały zestaw ćwiczeń, które projektowaliśmy z myślą o ludziach, którzy chcieliby zadbać o umysł i poćwiczyć go w sposób niestandardowy, przyjemny. Ćwiczenia przydadzą się każdemu - gimnazjalista przed egzaminem, student przed kolokwium, prawnik chcący pamiętać szczegóły sprawy, senior pragnący poprawić uwagę - każdy, kto chciałby zadbać o swój umysł może czuć się zaproszony!

Jak wygląda rozgrywka?

Każdego dnia po zalogowaniu się otrzymujemy zestaw gier. Przyjemność grania polega na tym, że monitorujemy własne postępy - każdego dnia widzimy, jak stajemy się lepsi w rozwiązywaniu zadań. Pamiętamy, że pierwsza gra sprawiała trudność, a teraz jesteśmy pięć poziomów wyżej i idziemy dalej. Po każdej sesji otrzymujemy informację o tym, ile punktów danego dnia zdobyliśmy i o ile powiększyliśmy nasze WRI - Wskaźnik Rozwoju Intelektu, który jest specjalnie zaprojektowanym przez nas wskaźnikiem postępów czynionych na Neurogrze. W zanadrzu mamy jeszcze kilka pomysłów na urozmaicenie rozgrywek na Nurogrze, za jakiś czas Was nimi zaskoczymy :-)! Czy sama przeszłaś wszystkie neurogry? Nie tylko przeszłam, ale musiałam je testować! Zachęcam do dbania o intelekt, nie tylko poprzez Neurogranie ale poprzez szeroko definiowaną „Neuroaktywność”, czyli uczenie się nowych rzeczy, rozwiązywania trudnych problemów i unikanie lenistwa intelektualnego!  

 


 

Anna Maria WieczorekAnna Maria Wieczorek: doktorantka w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego oraz w Interdyscyplinarnym Centrum Stosowanych Badań Poznawczych SWPS. Zajmuje się neuronauką i procesami poznawczymi. Szczególnie interesuje się zagadnieniami dotyczącymi starzenia się i neuronalnych podstaw zmian związanych z wiekiem. Bada, w jaki sposób intensywny trening zdolności intelektualnych może przyczynić się do rozwoju, nie tylko w wieku wczesnej ale przede wszystkim późnej dorosłości."

 


 

 

 

czytaj rownież

 

1dzien

Zadaliście naszym ekspertom dziesiątki pytań i otrzymaliście tyle samo odpowiedzi. Młode talenty z korporacji zdały Wam relację ze swojego dnia pracy.

zobacz co się działo >>

Nauka nie boli! Udowodnili to doświadczeni metodycy nauczania, którzy odpowiadali na Wasze pytania podczas 2. dnia eventu. Udostępnione testy kompetencyjne nadal czekają na śmiałków! 

zobacz co się działo >>

Better better, czyli jak efektywnie robić coś dla siebie. Eksperci opowiedzieli jak się motywować, jak ćwiczyć ciało i umysł, jak podróżować i nie stracić ani minuty wolnego czasu. 

zobacz co się działo >>