Porada eksperta: Jak przyjmować krytykę?

Krytyka, nagana, reprymenda. Nikt ich nie lubi, źle się kojarzą, potrafią zaboleć. Są jednak nieuniknione w miejscu pracy, na uczelni, czy w życiu prywatnym. Wiadomo – ideałów nie ma. Jak przyjmować krytykę? Jak wyciągnąć z niej jak najwięcej przydatnych informacji i jak chronić się przed nie konstruktywnymi osądami wyjaśnia doświadczony Coach Patrycja Michałowska.

Patrycja Michałowska, Career Coach

Przede wszystkim nie należy myśleć o krytyce, jako o naganie, czy informacji, która ma nam sprawić przykrość . Krytyka ze strony innych, może nas bowiem wiele nauczyć. Słowo feedback pochodzi od angielskiego „feed” czyli karmić. Feedback to cenna wiedza o nas samych, to poszerzenie obszaru naszej świadomości. Feedback, który dostajemy od szefa czy kolegów, nawet jeśli nie jest pozytywny, stanowi informację o tym jak nas widzą ludzie, Informacja zwrotna poszerza naszą świadomość. Mając taką wiedzę możemy coś ze sobą zrobić, możemy np. się zmienić i działać bardziej efektywnie. Ja traktuję feedback jako prezent, który dostaję od innych. Mogę go przyjąć i zacząć wykorzystywać aby się rozwijać lub schować na dnie szafy i udawać, że problem nie istnieje.

W sytuacji krytyki często otrzymujemy informacje typu „źle to zrobiłeś”, czy „nie podobała mi się Twoja prezentacja” . Przyjmujemy to do siebie i zastanawiamy się długimi godzinami o co tak naprawdę chodziło. Warto wtedy dopytać w czym dokładnie tkwił nasz błąd. Warto podążyć pytając: „co dokładniej masz na myśli?”, „co Ci się nie podobało w tej prezentacji?”, „jak uważasz, co na przyszłość mógłbym zrobić lepiej?”. Okazuje się często, że tych konkretów nie jest tak wiele i wystarczy po prostu zmienić layout czy kolejność i prezentacja będzie miała dużo lepszy odbiór. Trzeba jednocześnie zdawać sobie sprawę, że każdy ma prawo do własnego zdania i opinii, a jeżeli nawet kogoś zawiedliśmy i pracowaliśmy poniżej oczekiwań, to zawsze można się poprawić. Kluczem do tej poprawy jest właśnie konstruktywna krytyka, czy feedback.

Nie akceptujmy feedbacku, który generalizuje, używa „dużych kwantyfikatorów” np.: „jesteś beznadziejnym pracownikiem”, „do niczego się nie nadajesz”, albo feedbacku wyrażonegonie wprost, np.: „słyszałem”, „ludzie mówią”. Taka generalizacja tylko rani, i nie daje nam wiedzy na nasz temat. Nawet jeśli usłyszymy taki komunikat, nie powinniśmy się od razu zniechęcać. Lepiej drążyć temat i dopytywać „w czym dokładnie tkwi mój błąd?”, „co mogę zrobić, żeby to poprawić?” „jak powinienem wykonać to zadanie w przyszłości?”.


Patrycja Michałowska - Career Coach i Specjalista ds. HR w dużej międzynarodowe firmie. Na co dzień wspiera klientów w budowaniu ich potencjału, doskonaleniu kompetencji i rozwoju kariery zawodowej Absolwentka socjologii (Uniwersytet Jagielloński) i filozofii (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie). Ukończyła studia podyplomowe w zakresie Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz Podyplomowe Studium Coachingu. 

 

 

 

czytaj rownież

 

1dzien

Zadaliście naszym ekspertom dziesiątki pytań i otrzymaliście tyle samo odpowiedzi. Młode talenty z korporacji zdały Wam relację ze swojego dnia pracy.

zobacz co się działo >>

Nauka nie boli! Udowodnili to doświadczeni metodycy nauczania, którzy odpowiadali na Wasze pytania podczas 2. dnia eventu. Udostępnione testy kompetencyjne nadal czekają na śmiałków! 

zobacz co się działo >>

Better better, czyli jak efektywnie robić coś dla siebie. Eksperci opowiedzieli jak się motywować, jak ćwiczyć ciało i umysł, jak podróżować i nie stracić ani minuty wolnego czasu. 

zobacz co się działo >>