Marketing u podstaw

Praca w dziale marketingu wymaga nieustannego śledzenia trendów i tendencji. Trzeba na nie właściwie odpowiedzieć, pamiętając jednocześnie, że klient potrzebuje przede wszystkim rozwiązań prostych. Bez fajerwerków. Rafał Trawicki, kierownik działu E-commerce w sieci Tesco, odpowiada na pytania dotyczące pracy w e-marketingu. 

 

Youngpro.pl: Jak rozwija się rynek e-commerce w Polsce? Czy jest to nadal perspektywiczna branża?

Rafał Trawicki: Oczywiście, rynek jest jak najbardziej perspektywiczny. Wynika to ze zjawiska, które dotarło już do Polski i będzie coraz bardziej się nasilać. Tłumacząc z języka angielskiego można go nazwać „ubóstwem czasowym”. Polacy mają coraz mniej czasu, zwłaszcza mieszkańcy wielkich miast. Jeśli zapracowani ludzie nie mają czasu dla rodziny, to co dopiero na robienie uciążliwych zakupów. Także spożywczych, które należą do bardzo czasochłonnych. W Tesco zauważyliśmy ten trend i postanowiliśmy robić zakupy dla naszych klientów.

Jak wyglądał Pana dzisiejszy dzień pracy?

Zajmowałem się różnymi aspektami komunikacji z naszymi klientami, badaniem ich potrzeb. Na bieżąco musiałem reagować na problemy przez nich zgłaszane, a nasza strona (ezakupy.tesco.pl) jest w dalszym ciągu doskonalona. Jest to element większego projektu tworzenia platformy sprzedaży w Internecie, który koordynuje Tesco w Wielkiej Brytanii. My bierzemy udział w tym procesie sygnalizując kolegom z Wielkiej Brytanii potrzeby polskich klientów. Od zeszłego roku, kiedy strona internetowa została założona, do tego momentu, bardzo wiele aspektów udało nam się usprawnić.

Skąd wiecie, czego chce klient?

Klienci na bieżąco dają nam znać o potrzebach, które są nie do końca zaspokojone. Stworzyliśmy wiele kanałów komunikacji zwrotnej z klientem. Na stronie internetowej znajduje się specjalny formularz. Klienci również dzwonią na naszą infolinię by wyrazić swoje opinie. Dodatkowo organizujemy ankiety pozakupowe. Zawierają one zarówno pytania zamknięte, jak i pytania otwarte.

Jakie kompetencje są dziś wymagane w pracy w dziale marketingu?

PPrzede wszystkim wszechstronność. Nie poszukujemy osób, które są ograniczone tylko do jednej, wybranej dziedziny. Marketing to bardzo szerokie pojęcie. Idealna osoba w dziale marketingu potrafi rozliczyć budżet, jest świadoma finansowo, kreatywna, odważna, posiada wizję. Jest to szczególnie ważne w nowatorskich i perspektywicznych kanałach.

W jaki sposób student może się przygotowywać do pracy w tej branży?

Są różne sposoby. Najprostszym jest śledzenie potentatów, uważanych za najbardziej innowacyjnych w branży,. Polecam na bieżąco czytać analizy i newsy na portalach branżowych oraz sięgać po odpowiednią literaturę i prasę. Po za tym organizowane są różnego rodzaju konferencje poświęcone marketingowi i reklamie, gdzie dość mocno dyskutuje się na temat rozwoju trendów. Przyznam, że nadążyć jest bardzo ciężko.

Trzeba sobie jednak uświadomić, że klienci nie mają czasu, by zajmować się różnymi fajerwerkami i nowinkami. Nasze doświadczenie jest takie, że klienci oczekują rzeczy jak najbardziej prostych i jak najmniej absorbujących czasowo. Bez zbędnych fajerwerków. Pomimo tego, że istnieją duże możliwości techniczne, to nie zawsze są one po prostu potrzebne i mile widziane.

A co poradziłby Pan studentom, którzy chcieliby pracować w marketingu?

Należy śledzić rynek i rozwiązania. Należy własne doskonalenie i poszukiwania informacji ukierunkować na określoną dziedzinę. Trzeba być ponadto otwartym na wszelkie zmiany zachodzące w społeczeństwie i gospodarce. I nie bać się podejmowania wyzwań.

 

 


Tesco

 

 

 

czytaj rownież

 

1dzien

Zadaliście naszym ekspertom dziesiątki pytań i otrzymaliście tyle samo odpowiedzi. Młode talenty z korporacji zdały Wam relację ze swojego dnia pracy.

zobacz co się działo >>

Nauka nie boli! Udowodnili to doświadczeni metodycy nauczania, którzy odpowiadali na Wasze pytania podczas 2. dnia eventu. Udostępnione testy kompetencyjne nadal czekają na śmiałków! 

zobacz co się działo >>

Better better, czyli jak efektywnie robić coś dla siebie. Eksperci opowiedzieli jak się motywować, jak ćwiczyć ciało i umysł, jak podróżować i nie stracić ani minuty wolnego czasu. 

zobacz co się działo >>