Pracodawca „Lubię to”

W dobie kryzysu, dla polskich młodych talentów z Pokolenia Y coraz bardziej liczy się bezpieczeństwo zatrudnienia – przekonuje Tomasz Krzywicki country manager w Universum Polska. Czego jeszcze oczekują studenci i absolwenci od miejsca swojej pracy? Kim jest pracodawca z wyboru i jak rozsądnie go wybrać? 

 

Youngpro.pl: Kim jest pracodawca z wyboru?

Tomasz Krzywicki: Pracodawcą z wyboru możemy nazwać firmę, która jest dla kandydata tzw. opcją numer 1. Każdy z nas posiada i potrafi wskazać kilka firm, w których podjąłby natychmiast pracę w przypadku otrzymania takiej propozycji. Kandydaci niejednokrotnie decydują się na regularne monitorowanie strony danego pracodawcy, żeby nie przeoczyć interesującego ogłoszenia. W badaniu Universum nazywamy takie firmy idealnymi pracodawcami. Podczas badania student może wskazać maksymalnie 5 firm spośród 130 pracodawców. Średnio wskazywane są ok. 3 firmy – pracodawcy z wyboru, których student już zna i miał z nimi kontakt.

Czego studenci i absolwenci oczekują od pracodawców?

Oczekiwania w stosunku do pracodawców są bardzo zróżnicowane. W szczególności zależy to od studiowanego kierunku. Zasadniczą cechą wspólną dla wszystkich grup studentów są jednak perspektywy związane z przyszłą karierą; ten czynnik jest najczęściej wybieranym kryterium, niezależnie od kierunku studiów. Niejednokrotnie jednak oczekiwania są bardzo różne. Czynnik innowacyjności będzie jednym z kluczowych dla wyboru pracodawcy przez studenta IT, podczas gdy nie będzie on miał większego znaczenia dla studenta prawa.

Czym młode talenty kierują się w wyborze wymarzonego pracodawcy?

Osoby wchodzące na rynek pracy kierują się szeregiem rozmaitych kryteriów: w grę wchodzą zarówno cele związane z karierą, jak również inne cechy, decydujące o atrakcyjności danego pracodawcy. W ostatnim czasie znaczny wpływ na wybór idealnego pracodawcy mają czynniki ekonomiczne, wyraźnie widać odzwierciedlenie kryzysu. W ostatnich latach pracodawcy kojarzeni z bezpieczeństwem zatrudnienia konsekwentnie poprawiają swoje notowania.

Studenci oraz absolwenci cenią sobie pracodawców, mogących zaoferować rozmaite możliwości rozwoju przy jednoczesnym zapewnieniu przyjaznej kultury organizacji, która szanuje jednostkę. Kwestią, która ma zdecydowanie mniejsze znaczenie jest sama marka pracodawcy; w chwili obecnej wyłącznie znana marka nie gwarantuje przyciągnięcia najzdolniejszych kandydatów.

Co prowadzone przez Universum badania mówią o różnicach między polskimi Igrekami a ich rówieśnikami z zagranicy?

Polski Y różni się od swojego kolei z zachodu, jednak na przestrzeni ostatnich lat te różnice są coraz mniejsze.

Jedną z kluczowych kwestii dla polskich Y jest poszukiwanie okazji do rozwijania swojej kariery poza granicami kraju, podczas gdy dla Y z zagranicy (zachód Europy) jest to jeden z głównych celów zawodowych. Jednocześnie studenci np. z Niemiec czy Francji oczekują od przyszłego pracodawcy głównie zrównoważenia życia zawodowego oraz prywatnego, podczas gdy dla polskiego Y nie jest to kryterium nr 1. Polski Y stara się być ekspertem w swojej dziedzinie, natomiast studenci z zachodu poszukują raczej okazji do bycia menedżerem.

Pokolenie Y to ponoć utrapienie działów marketingu. Z jednej strony żyją z brandami, angażują się. Z drugiej strony łatwo im podpaść, nie są lojalni wobec marek. Jak więc wytłumaczyć, że w czołówce rankingu Universum, z roku na rok, widzimy te same firmy?

Firmy znajdujące się na samym czele rankingu Universum to firmy, dla których kwestie związane z ich wizerunkiem jako pracodawców mają kolosalne znaczenie. Firmy te starają się na bieżąco monitorować zmiany w grupie studentów, wykorzystując do tego celu wyniki badań. Jednocześnie starają się na bieżąco odpowiadać na zmieniające się potrzeby tej grupy kandydatów. Nie bez znaczenia jest także otwarta komunikacja z tą grupą kandydatów – choćby poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych – oraz transparentna polityka firmy.

Dla niektórych pracodawców rekrutacja talentów stała się jednym z głównych celów strategicznych organizacji, zatem bardzo wiele działań (wewnątrz i na zewnątrz organizacji) jest podporządkowanych temu celowi.

Jak rozsądnie wybrać swojego "pracodawcę z wyboru"?

W tym przypadku nie ma jednego sprawdzonego rozwiązania. Należałoby rozpocząć od ustalenia własnych oczekiwań i preferencji. Specyfika pracy w każdej organizacji jest inna, jedne firmy stawiają na bardzo dynamiczny rozwój, inne na rozwój bardziej zrównoważony. W jednej firmie kandydat może liczyć na spory pakiet socjalny, inna zrekompensuje to wyższym wynagrodzeniem. Kluczowym elementem jest określenie własnych oczekiwań oraz monitorowanie aktywności pracodawców. W szczególności nie należy unikać okazji do kontaktów bezpośrednich, podczas których można zadać pytania, na które odpowiedzi nie znajdziemy w ogłoszeniach ani na stronach danej firmy. Warto również na tym etapie zapytać znajomego, który już pracuje bądź pracował w danej organizacji, jak w rzeczywistości wygląda praca w danej firmie. Połączenie wiedzy oficjalnej oraz z wnętrza danej organizacji w dużej mierze powinno ułatwić wybór idealnego pracodawcy

 

 


Tomasz Krzywicki - konsultant posiadający 10-letnie doświadczenie w zakresie współpracy z DziałamiHR w różnych obszarach (m.in. rekrutacja, e-rekrutacja, employer branding). W trakcie swojej karieryzawodowej związanej z HR pracował m.in. dla Monster Polska, Ringier Axel Springer Polska czyHRlink.pl. Obecnie Country Manager w firmie Universum Polska, odpowiadający za doradztwo orazconsulting strategiczny w obszarze Employer Branding.

 

 


 

 

 

 

 

czytaj rownież

 

1dzien

Zadaliście naszym ekspertom dziesiątki pytań i otrzymaliście tyle samo odpowiedzi. Młode talenty z korporacji zdały Wam relację ze swojego dnia pracy.

zobacz co się działo >>

Nauka nie boli! Udowodnili to doświadczeni metodycy nauczania, którzy odpowiadali na Wasze pytania podczas 2. dnia eventu. Udostępnione testy kompetencyjne nadal czekają na śmiałków! 

zobacz co się działo >>

Better better, czyli jak efektywnie robić coś dla siebie. Eksperci opowiedzieli jak się motywować, jak ćwiczyć ciało i umysł, jak podróżować i nie stracić ani minuty wolnego czasu. 

zobacz co się działo >>