Pytanie do eksperta: czym zajmują się agencje pracy i jak mogą pomóc w jej znalezieniu?

Kto choć raz szukał pracy, ten wie, że ogłoszenia publikowane przez agencje pracy na stałe wpisane są w pejzaż portali rekrutacyjnych. Wielu kandydatów podchodzi do nich nieufnie. Inni nie zaprzątają sobie wątpliwościami głowy, ale tak naprawdę nie wiedzą czego oczekiwać od rekrutacji z udziałem pośrednika. Czym w zasadzie różni się rekrutacja przez agencję, od tej bezpośrednio u pracodawcy? Zadaliśmy to pytanie rekruterowi z Grafton Recruitment Polska. 

 

Hanna Strzesak

 

Junior Recruitment Consultant | Grafton Recruitment Polska

Wiele osób poszukujących pracy nie zdaje sobie sprawy z tego jak wygląda praca rekrutera, kim on właściwie jest, kogo reprezentuje i jaka jest jego rola w procesie rekrutacyjnym. Ja spotkałam się już z różnym podejściem, od bardzo podejrzliwego i niepewnego („Czy muszę Pani zapłacić za tę rozmowę?”, „Czy jeśli dostanę tę pracę, to musze Pani oddać połowę swojej wypłaty?”) do pełnego nadziei i wiary w moje możliwości („Na pewno znajdzie mi Pani świetną pracę.”).

Jak jest naprawdę? Agencje rekrutacyjne działają na zlecenie swoich klientów – różnych firm (i dużych, i małych) z wielu sektorów i branż. Rolą rekrutera pracującego w agencji jest dobre zrozumienie potrzeb klienta, dotarcie do właściwych kandydatów, znalezienie odpowiednich osób i zaprezentowanie ich sylwetek zawodowych potencjalnemu przyszłemu pracodawcy.

Konsultant pracujący w agencji przeprowadza pierwszą selekcję dla klienta, często musi przeczytać kilkadziesiąt CV, żeby znaleźć tych kilka, które spełniają wymogi postawione przez firmę.

Po wybraniu odpowiednich kandydatów zaprasza ich na rozmowę rekrutacyjną, która jest jednym ze wstępnych etapów procesu rekrutacyjnego. Podczas rozmowy rekruter ma za zadanie poznać dogłębnie profil zawodowy kandydata oraz zbadać kompetencje pożądane na danym stanowisku. Bardzo ważna jest również motywacja kandydata do zmiany pracy czy chęć pracy na stanowisku, pod kątem którego rozmowa jest prowadzona.

Jeśli rekruter zdecyduje się polecić kandydata – przesyła jego rekomendację do klienta. Co to znaczy? Wbrew powszechnej opinii nie jest to jedynie przesłanie dalej CV kandydata, ale przede wszystkim opisanie jego sylwetki zawodowej. Można powiedzieć, że jest to napisanie listu motywacyjnego za kandydata, ale należy pamiętać o tym, że rekruter będzie bardziej obiektywny niż sam kandydat oraz informacje kluczowe dla klienta będą przez rekrutera zweryfikowane.

Decyzja o zaproszeniu kandydata do kolejnego etapu należy do klienta, aczkolwiek na tym nie kończy się jeszcze rola konsultanta z agencji. Bardzo często agencje znają dobrze swoich klientów, współpracują ze sobą długo i dlatego mogą dobrze przygotować kandydata na decyzyjne spotkanie rekrutacyjne. Przede wszystkim kandydat wie, z kim będzie się spotykał, czego może się spodziewać, jak najlepiej przygotować się do rozmowy. Takie przygotowanie zdecydowanie redukuje stres związany z rozmową kwalifikacyjną.

Firmami, które najczęściej decydują się na współpracę z agencją są niewątpliwie duże organizacje z rozbudowaną strukturą oraz takie, które chcą zatrudnić kilkanaście czy kilkadziesiąt osób w krótkim czasie. Również zagraniczni inwestorzy korzystają z pomocy agencji traktując rekrutera nie tylko jako źródło pozyskiwania kandydatów, ale również jako partnera w biznesie, który doradzi gdzie szukać odpowiednich osób, jak wygląda lokalny rynek, jaki jest odzew kandydatów na ofertę klienta.

Jednak nie tylko duże firmy decydują się na wsparcie agencji. Również mniejsze organizacje, które mają problem z pozyskaniem kandydatów współpracują z profesjonalnymi rekruterami. Wynika to najczęściej z tego, że nie mają wystarczających zasobów do przeprowadzenia rekrutacji we własnym zakresie.

Obecnie największe zapotrzebowanie na rynku jest z firm z branży IT. Poszukiwani są specjaliści różnych technologii – programiści, administratorzy sieci, wdrożeniowcy.

Procesy rekrutacyjne nie są łatwe, wymagają dużo zaangażowania ze strony kandydata, firmy, która poszukuje pracownika oraz konsultanta z agencji rekrutacyjnej, którego zadaniem jest jak najlepsze dopasowanie przedstawiciela jednej i drugiej strony.

 


przejdź do kategorii

czytaj rownież

 

1dzien

Zadaliście naszym ekspertom dziesiątki pytań i otrzymaliście tyle samo odpowiedzi. Młode talenty z korporacji zdały Wam relację ze swojego dnia pracy.

zobacz co się działo >>

Nauka nie boli! Udowodnili to doświadczeni metodycy nauczania, którzy odpowiadali na Wasze pytania podczas 2. dnia eventu. Udostępnione testy kompetencyjne nadal czekają na śmiałków! 

zobacz co się działo >>

Better better, czyli jak efektywnie robić coś dla siebie. Eksperci opowiedzieli jak się motywować, jak ćwiczyć ciało i umysł, jak podróżować i nie stracić ani minuty wolnego czasu. 

zobacz co się działo >>